Deze Opel Maxx was er nog vóór de Smart, maar ging nooit in productie

De innovatieve Maxx werd onthuld op de Salon van Genève in maart 1995, en toen in oktober nog een keer in Birmingham, maar dan met haastig over de Opel-bliksem geplakte Vauxhall-logo’s, wat het modulaire design benadrukte dat op werkelijk ieder vlak door de auto gierde.Het idee was dat er een cabrio, een pick-up, een bestelvariant en zelfs een terreinwagenversie van zou komen, waarbij kopers de gelegenheid zouden krijgen om hun auto’s ook na aanschaf nog verder te personaliseren met diverse extra’s. Het interieur was ook geheel flexibel; je kon de achterbank verschuiven voor genoeg ruimte voor vier volwassenen, of voor twee volwassenen en meer bagageruimte dan in een Astra stationwagen, claimde Opel.

Maar dat was ie figuurlijk ook vergeleken bij de auto die wél op de markt zou komen. Zijn voorwielaangedreven opzet met de motor voorin was wat gewoontjes naast de Smart met zijn achterwielaandrijving en de motor achterin. En het dashboard leek wel heel erg op een spelcomputer van begin jaren ’90.

Het moet één van de allerfrustrerendste dingen zijn voor de bedenkers van conceptcars: iets slims creëren en een jaar of drie later exact hetzelfde idee doodleuk ergens anders in productie zien gaan. Een uitstekend voorbeeld is deze zalige kleine Opel Maxx, een auto die al kant en klaar was (voor zover een concept dat is) toen wat in 1998 de Smart City-Coupé zou worden nog ergens in het vagevuur van zijn ontwikkelingsstadium verkeerde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *