Waarom zit er vaak een rode of gele stip op autobanden?

Een gele stip zit tegenover het zwaarste punt van de band. Ook dit weegt de bandenfabrikant alvast uit. Door ook hier het ventieldopje bij de stip te plaatsen, balanceer je het wiel al zo ver mogelijk voordat je met lood aan de slag gaat. Heeft een band zowel een gele als een rode stip, dan kies je veelal voor de rode stip.Als je een nieuwe autoband monteert op een velg, dan moet je het wiel (dit is de combinatie van velg en band) balanceren. Het liefst gebruik je daarvoor zo min mogelijk balanceerlood. Dat scheelt een beetje geld, maar het verkleint ook de kans op onbalans als er een stukje lood loslaat.
De gele en rode stippen op autobanden zijn overigens redelijk eenvoudig weg te poetsen. Het kan dus zijn dat jouw auto geen stippen op de banden heeft, omdat deze in de fabriek of in de garage alvast zijn weggehaald.

Word wakker, mensen, banden zijn helemaal niet rond – banden zijn plat. Of nou, ja, een beetje. Een heel klein beetje, zelfs. En dat is waarom er een rode stip op de zijkant van veel nieuwe autobanden staat. De gele en rode stippen op autobanden zijn hulpmiddelen bij het monteren van banden op velgen.

Zelfs een gloednieuwe autoband is niet helemaal perfect rond. Veel bandenfabrikanten meten in de fabriek alvast wat het hoogste punt is van de band en plaatsen een rode stip aan precies de andere kant. Het ventieldopje is vaak het zwaarste punt van de velg, dus deze monteer je bij de rode stip. Door het hoogste punt van de band en het dopje tegenover elkaar te zetten, balanceer je het wiel al een beetje.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *